Meddelanden HÅLLBARHETSRAPPORT 2023
10SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALICKE-DISKRIMINERING OCH JÄMSTÄLLDHETJämställdhet i form av lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare ärgrundläggande faktorer som genomsyrar hela organisationen. Vi ser en styrka i våra medarbetaresolika förmågor, möjligheter och olikheter. Vi arbetar aktivt mot att åtgärda eventuella brister inomjämställdhetsområdet samt att motverka eventuell diskriminering utifrån samtligadiskrimineringsgrunder: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion ellerannan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder, vilket bland annat framgår avvår interna jämställdhetsplan. I enlighet med utvecklingen av våra IT-system, kommer en externjämställdhetsplan även att implementeras i verksamheten så snart systemen möjliggör detta. Arbetet ilinje med vår interna jämställdhetsplan sker bland annat inom nedan områden: 1. Arbetsförhållanden 2. Löner och anställningsvillkor 3. Rekrytering och befordran 4. Utbildning och kompetensutveckling 5. Möjlighet att kombinera förvärvsarbete med föräldraskap I enlighet med vår interna jämställdhetsplan görs årligen en lönekartläggning internt för att säkerställaatt alla anställda, oavsett kön, behandlas sakligt i lönesättningen under hela sin anställning hos oss. Ide fall där vi finner att lönestrukturen är snedvriden i någon mån, eller om den på annat sätt innehålleromotiverade löneskillnader, tas åtgärder fram i form av en handlingsplan. Årets (2023) kartläggninguppvisade att vi i stor utsträckning har lyckats uppnå en jämställd lönestruktur internt. Vi arbetar även mot att kunna belysa detta viktiga ämne hos våra konsulter.På Bonliva vill vi möjliggöra en kombination av föräldraskap och arbete, för både män och kvinnor. Av den anledningen visar vi stor flexibilitet när det gäller möjligheten till att arbeta mindre än heltid, i de fall våra medarbetare har behov av detta. Vi vill möjliggöra en kombination av föräldraskap och arbete, för både män och kvinnor. Vi strävar efter att ha en så jämn könsfördelning som möjligt påolika typer av arbetsuppgifter och i olika typer av befattningar,vilket återspeglas i våra ledande befattningar som styrelse,ledningsgrupp och chefer. I nuläget är antalet kvinnor högre änmän på medarbetarnivå samt bland chefer internt. Vår ambitionär att vid nyanställning rekrytera personer avunderrepresenterat kön för att få en mer jämställd fördelningav män och kvinnor inom alla olika arbetsområden.
11Under år 2023 har vi kartlagt hur mångfalden ser ut i organisationen i dagsläget samtrekryteringsarbetets påverkan i ämnet utifrån de sju diskrimineringsgrunderna. Något som under år2024 kommer arbetas vidare med, där bl.a. framtagandet av en årsplan kopplad till mångfald,diskriminering samt inkludering är på agendan.Könsfördelning styrelse: Könsfördelning ledningsgrupp: Könsfördelning internt anställda: Könsfördelning chefer: Att behandla alla våra medarbetare likvärdigt och med respekt och värdighet finns djuptimplementerat i vår verksamhet och vi arbetar ständigt för att bidra till en arbetsplats med godaarbetsförhållanden där våra medarbetare trivs. Vi strävar efter högsta nivå när det gäller etiskt ochmoraliskt uppförande, varför det är nolltolerans mot all form av diskriminering, trakasserier ochkränkande särbehandling hos oss. Områden som diskriminering och trakasserier lyfts även i vårinterna medarbetarundersökning samt i de individuella interna medarbetarsamtalen som hålls ett antalgånger per år. Ytterligare individuella samtal hålls internt utifrån medarbetarens önskade frekvens.Externt sker ronder med våra konsulter löpande under uppdraget för att säkerställa och följa upp attallt känns bra för konsulten. Dessa verktyg är av vikt för att kartlägga att ingen av våra medarbetareupplever sig diskriminerad, trakasserad eller på annat sätt kränkt samt identifiera eventuella brister såatt åtgärder kan upprättas omgåendeSOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONAL
12RÄTTVISA ARBETSVILLKOR OCH EN HÄLSOSAM, SÄKEROCH TRYGG ARBETSMILJÖVi arbetar mot alla medarbetares lika värde och rättigheter i form av rättvisa arbetsvillkor där en trygganställning och en säker och hälsosam arbetsplats är i fokus. Vi har kollektivavtalsliknande lösningarsom vi erbjuder våra konsulter där möjligheten till en framtida trygghet ges genom sjukförsäkring ochpensionssparande. Internt erbjuds alla våra anställda pensionssparande. Som konsult erbjuds även enfrihet och flexibilitet att bestämma över sin egen arbetssituation utifrån vilka förutsättningar sompassar konsulten bäst. Oavsett om du är pensionär, studerande eller deltidsarbetande så har konsultenen stor flexibilitet att välja vad som passar denne bäst, vilket ger möjligheter för alla olika typer avlivssituationer. Arbetsmiljöverket har tidigare utfört en inspektion där det kontrollerade hur Bonliva följerarbetsmiljölagen, hur våra arbetsmiljörutiner ser ut samt hur vi arbetar med systematisk arbetsmiljö.Inspektionen avslutades med goda omdömen och utan anmärkningar. Bonliva satsar vidare och värnarom våra medarbetares hälsa och tror på att engagerade, motiverade och välmående medarbetarebidrar till en hälsosam arbetsplats som främjar vår verksamhets produktivitet och ökar frisknärvaron. Ilinje med vår vision om att bidra till en mer jämlik och hållbar vård i samhället, är en förutsättning att vihar en god och hälsosam arbetsmiljö. Arbetet mot en god arbetsmiljö sker dagligen där vårArbetsmiljöskyddskommitté tillsammans med skyddsombud arbetar mot att förebygga olycksfall ochohälsa i enlighet med SAM (det systematiska arbetsmiljöarbetet), både internt och externt. Detta skergenom stående träffar ett antal gånger per år där fokus ligger på att verka för en bättre fysisk, psykiskoch social arbetsmiljö. Som ett resultat av uppföljningen av SAM upprättar skyddskommittén enskriftlig arbetsmiljöplan som lämnas till VD senast den 30 juni varje år. Arbetsmiljöplanen behandlarpunkter såsom kort- och långsiktiga mål för arbetsmiljön, handlingsplaner och rehabiliteringsplaneroch dokumentation av nya och åtgärdade anmärkningar. Internt har vi även börjat implementera attvarje nyanställd genomgår en grundläggande arbetsmiljöutbildning och därefter löpande kvartalsvisefter behov. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONAL
13ARBETSMILJÖMÅLBonliva har såväl långsiktiga arbetsmiljömål som kortsiktiga arbetsmiljömål, perioden 2023/2024. Delångsiktiga målen rör sig om målsättning om att exempelvis belysa och bevara ett positivt arbetsklimatoch en familjär kultur, att alla ska trivas på kontoret och att det ska vara en behaglig arbetsmiljö samtatt alla på Bonliva ska få en bra och likvärdig introduktion, kontinuerlig uppföljning och kunnautvecklas inom bolaget. Sett till de arbetsmiljömål som ämnas levas upp till 2023/2024 rör det sig ommål såsom att fortsätta utveckla ledarskapet inom bolaget samt förtydliga och skapa fler möjlighetertill ansvarsområden inom teamen, att medarbetare ska uppleva en bra work-life balance och attfortsätta arbeta med Bonlivaskolan samt se till att kurserna innehåller relevant och uppdateradinformation. Arbetet mot en hälsosam arbetsmiljö grundar sig även i våra värderingar omtänksam, förberedd,lösningsorienterad och ansvarsfull. Dessa återfinns i våra personalhandböcker för både interntanställda och konsulter och genomsyrar vårt dagliga arbete, samt visar att vi värnar om våra kollegoroch tar ansvar över att säkerställa kvalitén i våra leveranser för att bidra till en mer säker och jämlikvård, oavsett vem du är och var du bor. Centralt i vår verksamhet är att få fler personer inom vård ochomsorg att stanna kvar i yrket, vilket gör våra medarbetares hälsa och en god arbetsmiljö tillavgörande faktorer. Vi samarbetar även med Previa företagshälsovård, vilket innebär ett stortskyddsnät och en trygghet för alla våra medarbetare. Som företagshälsovård fungerar Previa som enoberoende expertresurs inom arbetsmiljö och rehabilitering. För att i möjligast mån systematiskt arbeta med arbetsmiljö- och hälsofrågor inom Bonliva har vi enarbetsmiljöhandbok. Utgångspunkten är aktuell lagstiftning, branschavtal och våra interna krav.Därutöver strävar vi efter ständiga förbättringar i arbetsmiljöarbetet och själva verksamheten.Arbetsmiljöfrågor ska behandlas i direkt anslutning till medarbetare i respektive team och när detgäller våra konsulter i nära samarbete med våra kunder. Arbetsmiljöarbetet omfattar helaverksamheten och grundar sig, likt personalhandböcker, i våra grundläggande värderingar: omtanke,förberedd, lösningsorienterad och ansvarsfull. Syftet med handboken är att ge en tydlig bild avarbetsmiljön på Bonliva samt kunna fungera som ett verktyg för att underlätta för chefer ochmedarbetare.Ännu ett viktigt steg i vårt arbetsmiljöarbete är att vi årligen upprättarmedarbetarundersökningar för att kartlägga våra medarbetares upplevelserav den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljön. Riskbedömningar ochhandlingsplaner görs upp årsvis förebygga eventuella negativaförhållanden som exempelvis olyckor. Kvartalsvis görs även ettsystematiskt brandskyddsarbete. Årets interna medarbetarundersökning (2023) visade ett genomsnittsvärde på 4,11 i den psykosociala arbetsmiljön, där siffran 1 = instämmer inte alls och siffran 5 = instämmer till fullo. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONAL
14Genomsnittsvärdet för de som upplever välmående på arbetet var 4,38. Sett till de som upplever atthälsofrågor tas på allvar är genomsnittet 3.75 jämfört med 3.81 förra året. En marginell minskning mensom uppmärksammats och åtgärd för att vända detta genomsnitt diskuteras av internt ansvariga.Årets konsultundersökning (2023) visade ett genomsnittsvärde på 4,04 för de konsulter som uppleveratt den psykiska och fysiska arbetsmiljön tas på stort allvar av oss, där 1 = stämmer inte alls och 4 =stämmer helt och hållet. En analys av resultaten i båda medarbetarundersökningarna görs årligen somen del i arbetsmiljöarbetet, där särskilt fokus läggs på de unika frågor och områden som eventuellt harförsämrats och därmed dragit ned genomsnittsvärdet i jämförelse mot tidigare år. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALEN SÄKER ARBETSMILJÖ FÖR KONSULTERBonliva är både stolta och tacksamma gentemot alla de konsulter som är ute och arbetar för och medoss i landet. Vi värnar högt om alla dessa personer och det är viktigt för oss att upprätta, samtupprätthålla, en säker arbetsmiljö för konsulterna ute i fält.Vi har ett delat arbetsmiljöansvar med våra kunder för våra konsulter, och det är av stor vikt attproaktivt arbeta för en god arbetsmiljö. Därför ingår det i våra dagliga rutiner att säkerställa och följaupp med våra konsulter och kunder före, under och efter uppdrag. För att förhindra olyckor ellerskador i arbetet gör vi, inför ett uppdrag, en analys av vilka arbetsuppgifter som ska genomföras hoskunden, samt matchar det mot konsultens kompetens. Lika viktigt är det att de får en tydligarbetsbeskrivning som skickas i skrift från Bonliva i samband med uppdragsstart.Vi säkerställer också att konsulten får en ordentlig introduktion när hen kommer ut i verksamheterna,bland annat avseende säkerhetsrelaterade frågor såsom information om larm och utrymningsvägarsamt information om arbetsplatsens rutiner, riktlinjer och arbetssätt. Uppföljning sker under och efteruppdrag för att stämma av att konsulten har rätt kompetens för arbetet och att hen har fått allinformation som krävs för att utföra arbetsuppgifterna. Det görs även för att säkerställa att konsultenhar fått information om eventuella risker eller farliga arbetsmoment, vilket är viktigt för att minskarisken för olyckor. Avvikelsehantering för våra konsulter sker löpande och dokumenteras. På så sättkartläggs eventuella brister i arbetsmiljön och kan därmed åtgärdas omgående. En utveckling i arbetet kring tryggad arbetsmiljö har lett till att kvalitetsavdelningen på Bonliva jobbarmed utvärdering av och om introduktion och säkerhet för våra konsulter när de är ute i verksamheter.Kvalitetsavdelningen ser över och utvecklar interna rutiner hos bemanningsansvariga och hur dejobbar med uppföljande samtal kring introduktionen som en konsult får när hen kommer till en nyarbetsplats. Arbetet utgår ifrån information som inhämtats från Arbetsmiljöverket kring våraskyldigheter som bemanningsbolag är kring intro och säkerhet. Tillsammans med kunden så harBonliva gemensamt ansvar att se till att konsulten får god introduktion på arbetsplatsen, däriblandkring säkerhet såsom utrymningsvägar, brandsläckare, larmknappar med mera.
15Under 2023 hölls ett testprojekt med Bonlivas team som arbetar mot sjuksköterskor, inriktningmedicin, som mynnade ut i ett föreslaget arbetssätt där vi via OneFlow får ett godkännande frånkonsulterna om att de fått introduktion kring nödutgångar, nödnummer etcetera. Förslaget harpresenterats för Bonlivas verksamhetschef som önskar mer information från operativa chefen för IT-avdelning gällande ledtider för att automatisera processen. Arbetet fortsätter utvecklas under 2024. SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALHÄLSOFRÄMJANDE AKTIVITETER OCH VERKTYGFör att ständigt kunna bidra till bättre liv i form av en mer hållbar vård och omsorg satsar vi på våramedarbetares hälsa för att ha engagerade, motiverade och välmående medarbetare som vill varamed på resan mot att förbättra nordisk välfärd. Vi arbetar för ständig balans i livet där olika typer avhälsosatsningar är i fokus för medarbetaren: Vi arbetar aktivt med att styra ledarskapet i organisationen för att uppmuntra våramedarbetare till en daglig balans mellan arbete och fritid. Medarbetarna erbjuds arbetstidermed möjlighet till flextid och arbete hemifrån vilket främjar denna balans. Internt anställda erbjuds individuella träffar med mentala PT:s som stöttar kringarbetsrelaterade frågor.Vi satsar på våra medarbetares fysiska välmående och har ett eget gym för internt anställda.Förutom möjlighet till självständig träning på plats så har det erbjudits chans att delta igemensam cirkelträning med PT samt instruktörsledd yoga på kontorsgymmet tre dagar iveckan. Ibland flera pass. Varje vecka anordnas Running club, då internt anställda har möjlighet att tillsammans fokuserapå varierad löparträning i grupp. Det har även hållits intern stegtävling under en begränsadperiod för att främja fysisk och mental hälsa. Vi har deltagit i olika hälsofrämjande projekt för att dels satsa på våra medarbetares hälsa, menäven för att engagera oss i projekt som överlappar med våra konsulters drivkrafter och yrkensamt där vi kan göra så stora avtryck som möjligt, för att bidra till ett större värde i samhället.Exempel på sådana är arrangerandet av Bonlivaloppet, deltagande i Mental Health Run,insamling till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet. Bonliva AB sponsrar ävenLäkare utan gränser. Under 2022 lyfte Bonliva vikten av att skänka blod och däriblandanordnades föreläsning och HB-testning som grund för att medarbetare skulle kunna bliblodgivare. 2023 uppmuntrade Bonliva fortsatt sina medarbetare att gå och lämna blod påarbetstid. Bonliva har även deltagit i andra kampanjer såsom Min Stora Dag där vi stöttade uppmed vårdpersonal samt deltagit i Open Medical Camp Kenya där vi bistod med vårdpersonaloch resurser för att erbjuda gratis vård till lokalbefolkningen under en veckas tid. Under 2023hölls en kampanj till förmån för Barncancerfonden vilken kallades Bonlivas Småhjältar. Därkunde interna och externa medarbetare bidra till insamling samt bidra i aktiviteter såsom dans,stegtävling med mera.
Under 2022 började Bonliva utveckla en app för att öka tillgängligheten avseende psykologiskatjänster och bredda tjänsteutbud på marknaden samt för att bidra till vårt mål om jämlik och tillgängligvård. Från Q2 till Q3 2023 har produktidén tagits fram, utvecklats och testats. Q4 2023 var förstabetaversionen klar och första patienterna togs emot under december samma år. Arbetet resulterade iett verktyg i form av en webbportal för psykologer och patienter. Det innebär dels ett arbetsverktygför psykologer där den kan effektivisera arbetsprocessen kring att hantera onlinebokningar, delaövningar digitalt och enkelt föra kontakt och behandlingsutveckling för patienten. Arbetet innebär delsen bokningssida och app för patienten där denna ges möjlighet att välja bland ett antal psykologer föratt kunna hitta den rätta matchningen av kliniker just utifrån patientens individuella behov ochönskemål för psykologisk behandling. De tre modulerna, webbportal, bokningssida och app möjliggöratt vårt systerbolag Bonliva Care och externa vårdgivare (psykologer med eget vårdgivaransvar) kanöka tillgänglighet gentemot patienter som är i behov av hjälp samt effektivisera sina processer för enmer kvalitativ vård. Vi strävar efter en hög frisknärvaro genom ett aktivt förebyggande arbete för att stävja ohälsa ochskador i arbetet, samt tydliga rutiner i de fall då sjukfrånvaro inträffar. Vid korttidssjukfrånvarostämmer närmsta chef dagligen av och följer upp medarbetarens hälsotillstånd, på så sättuppmärksammas eventuella mönster som därefter kan hanteras. Vid långtidssjukfrånvaro görsindividuella rehabiliteringsplaner samt en plan för återgång till arbetet. För att öka frisknärvaron har vivalt att satsa på hälsofrämjande aktiviteter och verktyg för våra medarbetare. Vi arbetar löpande medatt minska både korttids- och långtidssjukfrånvaron i vårt systematiska arbetsmiljöarbete, vilket delvisgörs genom våra medarbetarsamtal för att kontinuerligt kunna följa upp våra medarbetaresupplevelser av alla olika arbetsmiljöaspekter. Vårt mål är alltid att öka frisknärvaron hos våra medarbetare genom våra hälsofrämjande insatser samtkontinuerliga uppföljningar kring våra medarbetares välmående, för att på så sätt kunna agera i tid ochhantera eventuella åtgärder omgående. Nedan följer en sammanställning av hur sjukfrånvaron såg utför internt anställda år 2022, fördelat på kön, total sjukfrånvaro och korttids-sjukfrånvaro. Av de totalt194 internt anställda år 2023 var 2 personer långtidssjukskrivna (60 dagar eller fler) under året, vilketär en halvering från föregående år.Total sjukfrånvaroKorttidsfrånvaro(dag 1-14)Korttidssjukfrånvaro(dag 15-59)Långtidssjukfrånvaro(60 dagar eller fler)2 %61 %27 %12 %16SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALTotal sjukfrånvaro i procent (antal sjukfrånvarodagar i förhållande till antal arbetsdagar) samtkorttidssjukfrånvaro (antal korttidssjukfrånvarodagar i förhållande till totala antalet sjukfrånvarodagar).KvinnorMän88 %12 %Könsfördelning av total sjukfrånvaro (antal sjukfrånvarodagar för kvinnorrespektive män i förhållande till totala antalet sjukfrånvarodagar).
17SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALINTEGRITETVi värnar om människors personliga integritet och tar därmed behandling av våra kandidaters,medarbetares, samarbetspartners och kunders personuppgifter på största allvar, vilket sker i enlighetmed tillämplig dataskyddslagstiftning, inklusive Dataskyddsförordningen. KOMPETENSUTVECKLING/UTBILDNINGSom Sveriges största bemanningsaktör inom vård och omsorg inser vi vikten av att utveckla våramedarbetare för att upprätthålla en hög kompetens och därmed skapa högre kvalité i våra leveranser.Våra medarbetares kompetens är viktig för att säkerställa att våra kunder får den hjälp som debehöver. Alla våra medarbetare besitter en stor potential, och vi värnar om att kollegor får ta del ochlära sig av varandras styrkor genom kunskapsutbyten internt. Detta sker bland annat genomworkshops som hålls internt inom de områden där behovet är som störst. Vid behov tas även externhjälp in. Vårt arbete kring kompetensutveckling syftar även till att öka motivationen inom företagetoch skapa långsiktigare anställningar. Internt har vi kontinuerliga individuella utvecklingssamtal, därmöjlighet finns att påverka sin egen utveckling och arbetssituation. Med hjälp av närvarande chefertas därefter utvecklingsplaner fram två gånger per år och följs upp kontinuerligt. BONLIVASKOLANBonlivaskolan är ett av organisationens visionsprojekt och framtaget för att erbjuda medarbetareen plattform för kontinuerlig kompetensutveckling. Plattformen för lärande är digital ochintegreras med befintligt intranät för att ge samma förutsättningar till alla medarbetare oavsettarbetsplats.Genom Bonlivaskolan kan medarbetare kompetensutveckla sig inom en rad olika ämnen – i alltfrån förhandling och service, till GDPR, till hur våra olika system och funktioner internt fungerar.Det går att följa sina framsteg och erhåller certifikat samt kompetenser för genomförda digitalakurser.Nya medarbetare genomför stora delar av sin onboarding via Bonlivaskolan. Genom attsystematisera onboardingen säkerställer vi att alla får samma förutsättningar och uppföljningoch validering av kunskap blir också lättare att följa för såväl medarbetaren själv som för chef. För en person i chefsposition är Bonlivaskolan en stor hjälp, då systemet bakom håller koll påmedarbetarnas framsteg, vilka kurser de behöver genomföra och när det är dags att återvändatill en specifik kurs (exempelvis den årliga GDPR-kursen). När det framkommer att enmedarbetare behöver kompetensutveckla inom ett särskilt område är det enkelt att skriva uppdenne på en särskild kurs och sätta tydliga deadlines då kursen senast ska genomföras.
18SOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALKOMPETENS GENOM NY OCH DELAD KUNSKAPBonliva värdesätter kunskaperna som finns internt och ser positivt på delad kunskap oss emellan. Nyainterna medarbetare ska kunna delges kunskaper från en mer erfaren kollega och vise versa kan detvara en tillgång att en ny medarbetare tillför kunskap och perspektiv som denna har med sig fråntidigare erfarenheter. Bonliva tror på att kunskapsutbyte och stöd gör gott för varje enskildmedarbetare såväl som för bolaget i sig samt därigenom, i efterföljande led, vården i sig. Bonliva arbetar kontinuerligt för att bidra till en tryggare arbetsmiljö för våra medarbetare, kunder ochkonsulter. Ett initiativ som vi tar ansvar genom är att arrangera utbildningar och kampanjer i hjärt- ochlungräddning (HLR) både internt så väl som externt. Under 2022 arbetade Bonlivas Kvalitetsavdelningfram ett projekt för utökade möjligheter till kompetensutveckling gällande HLR-utbildningar för vårakonsulter. Genom samarbete med extern part som utbildar inom HLR togs under 2023 projektet tillnästa steg vilket innebar att konsulter från och med höstterminen löpande har erbjudits HLR-utbildning. Bonliva arbetar vidare mot målsättningen att under Q1 2024 hålla egna HLR-utbildningarför våra konsulter på vårt kontor i Stockholm. I enlighet med AFS 1999:07 bidrar arbetet med HLR tillökad kunskap om första hjälpen i vår organisation.
19VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTSom en grund i satsningen på kvalitetssäkringen är Bonliva ISO-certifierade. ”ISO 9001 är enledningssystemstandard för verksamhetsprocesserna i ett företag eller en organisation”. Deteftersträvas hela tiden förbättring för att kunna möta kundens behov och utgår från principersåsom kundfokus, medarbetares engagemang, förbättring, faktabaserade beslut med mera. Bonliva är certifierade inom ISO 9001:2015, kvalitetsledningssystem. För att bli certifierad krävsett ledningssystem och att vissa krav uppfylls. Certifieringen innebär en godkänd revision och ärtill som ett bevis för att bolagets kvalitetsarbete håller en hög standard och kvalitet. Genomcertifieringen visas att vi lever upp till kraven kring kvalitetssäkring. För att få certifieringen harBonliva genomgått en certifieringsrevision vilket innebär att en extern revisor kontrolleratföretagets processer och rutiner som finns inom den standard som är relevant. Arbetet kring kvalitativ kvalitetssäkring kan även härledas till Bonlivas uppförandekod vilkenlyfter hur vi ut ett etiskt perspektiv förhåller oss i arbetet kring affärer. ”Bonlivas ambition är attständigt överträffa de krav som kunder och andra intressenter ställer på kvalité på våra tjänster/produkter”. Det handlar om att bedriva och hålla integritet i högt uppsatta etiska regler samt attta ansvar i våra handlingar. Samtliga medarbetare på bolaget ska följa riktlinjer men har även ettindividuellt ansvar. Ingen ska missbruka eller bryta mot konkurrenslagar och var och en skauppträda på ett etiskt försvarbart sätt. Det handlar om att vårda och respektera förtroendet förBonliva hos våra kunder och konsulter. Information är nyckeln och vi informerar samtliga av dessaom bolagets verksamhet och värderingar. För att upprätthålla och stärka förtroende mellanBonliva och kunder samt konsulter används en öppen attityd i dialogen och svar på förfrågningarkommuniceras snabbt, korrekt och effektivt. Bonliva har en ambition om att höja kvalitén på vård och omsorg samt konsultpersonal för att på så visbidra till ett jämnare utbud över hela landet samt öka patientsäkerheten. För att uppnå detta är det avstor vikt att kunna matcha rätt vårdkonsult med rätt uppdrag och behov. Genom noggrannkvalitetssäkring försäkrar vi oss om en sådan framgångsrik samverkan. Likaså lägger det grund tillmöjlighet för långvarigt samarbete och kontinuerlig vård. Återkommande bemanningskonsulter gerbland annat möjlighet till kontinuerlig vård och avlastning för ordinarie personal, vilket i sin tur ämnarförebygga uppsägningar och brist bland vård- och omsorgspersonal. Genom att erbjuda enkvalificerad, kontinuerlig och jämlik vård, tillgänglig för varje enskild människa, ämnar Bonliva bidra tillen uppskattad och trivsam arbetsmiljö. ISO 9001:2015 OCH UPPFÖRANDEKOD
2INNEHÅLLSFÖRTECKNING:OM BONLIVAVår kärnverksamhetAffärsidéVision / Mission / PositionVåra värdegrunderHållbarhet för BonlivaMILJÖ OCH KLIMAT MiljöledningssystemVår miljöpolicyInternt – kontoretExterntÖvrigtSOCIALA FÖRHÅLLANDEN OCH PERSONALIcke-diskriminering och jämställdhet Rättvisa arbetsvillkor och en hälsosam, säker och trygg arbetsmiljöArbetsmiljömålEn säker arbetsmiljö för konsulterHälsofrämjande aktiviteter och verktygIntegritetKompetensutveckling/utbildningBonlivaskolanKompetens genom ny och delad kunskapVÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTISO 9001:2015 och uppförandekodKompetensbaserad rekryteringInkluderande rekryteringRekryteringsprocess för interna tjänsterRekryteringsprocess för externa tjänsterMÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Tillsammans för ett bättre livSAMMANFATTNING KORT OM BONLIVA# 3# 6# 10# 19# 28# 29# 31
20VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTKOMPETENSBASERAD REKRYTERINGFör att säkra kvalitetssäkringen satsar även Bonliva på kompetensbaserad rekrytering. Härmedfastställs den efterfrågade kompetensen inför rekryteringen och denna får sedan vara utgångspunktenoch fokus för intresse genom hela rekryteringen. Det gäller att hitta fördelaktiga ocheftersträvansvärda egenskaper hos den kommande medarbetaren som på bästa sätt kan matchaefterfrågan och behov hos oss på Bonliva och de kunder vi arbetar med. Målet är att hitta den kandidatsom är bäst lämpad och har förutsättningar för att utföra det mest kompetenta och kvalitativa arbetet.Bonliva följer alltid de bestämmelser som framgår i diskrimineringslagen. Annonser publiceras vid behov på vår egen hemsida samt på flera andra jobbannonssidor så somexempelvis Arbetsförmedlingen och LinkedIn. Vid behov arbetar vi med rekryteringsföretag.Rekryteringsföretagen publicerar annons för våra tjänster på deras hemsidor samt i övriga kanalersom exempelvis LinkedIn, Monster och Jobbsafari etc.Fyra utgångspunkter att utgå från vid rekrytering kan vara kunskap och erfarenhet, begåvning,personlighet och motivation. Rekrytering ska inte ske utifrån en subjektiv uppfattning så därför jobbarBonliva med strukturerade rekrytering vilken utgår från standardiserade processer som ser lika ut föralla interna respektive externa rekryteringar. Både interna och externa rekryteringsprocesser varierardock beroende på vad för typ av tjänst det rör sig om men stegen som beskrivs nedan är de vanligastförekommande. 44: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567, 240314, kl 15.12INKLUDERANDE REKRYTERINGMed Bonlivas ledord – jämlikhet, förbättringsglädje arbetar bolaget ständigt med att förbättra och gearbetsmöjligheter. Vi arbetar även aktivt för att utvecklas som arbetsgivare i stort och smått. Vi vill attvåra medarbetare såväl externt som internt ständigt ska känna att de har möjlighet att utvecklas ochbidra till en förbättring samt delaktighet för alla i samhället. Ett mål för ökad delaktighet riktar sig mot personer med funktionsnedsättning. Under kommande åretvill vi se över och utveckla våra funktioner internt. För att utvecklas vidare i vårt ansvarstagande fördetta har vi därför satt ett delmål. Vi vill till en början kunna erbjuda minst en anställning tilltänkt enperson med funktionsnedsättning internt på bolaget. En anställning tilltänkt med arbetsuppgifter somvi vill ska vara utvecklande och anpassade i särskild beaktning för den enskildes behov. Hos oss på Bonliva är vi eniga om att vi är duktiga på olika saker och att kompetens och funktioner ärlika betydelsefulla. Tillsammans blir vi som starkast och med Bonliva kan alla växa.
21VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTREKRYTERINGSPROCESS FÖR INTERNA TJÄNSTERKravprofilen innehåller, utöver erfarenhetsmässiga skallkrav, de nödvändiga och meriterandekompetenserna för att kunna utföra arbetet på ett tillfredsställande vis. KRAVPROFILKandidaternas ansökningar för tjänsten, innehållandes CV (För en detaljerad beskrivning omprocess och hantering av CV se nedan under ”Rekryteringsprocessen för externa tjänster” ochunderrubrik ”CV-granskning”) och personligt brev, skickas in till Rekryteringsansvarig (RA).Denne genomför sedan en grov selektering utifrån hur lämplig kandidatens bakgrund ärgentemot tjänstens kravprofil och bokar in de kandidater som klarar kraven på intervju med RA.De kandidater som inte klarar kraven meddelas av RA så snart som möjligt efter beslut tagitsmed en vänlig, tydlig och konstruktiv motivering. De kandidater som gått vidare bjuds in tillintervju. GALLRINGAR AV ANSÖKNINGARRekryterare eller RA håller inledningsvis en intervju över telefon. Telefonintervjun har till syfteatt kort stämma av anledning till ansökan, få en känsla för kandidatens intresse för tjänsten ochför att besvara generella frågor om tjänsten och bolaget. För den kandidat som gått vidare följerdärefter personlig intervju med kandidaten utifrån en standardiserad intervjumall anpassad efterkravprofilen för tjänsten som sökes. Denna sker ofta fysiskt men kan även ske digitalt beroendepå yttre omständigheter. De kandidater som intervjuaren vill rekommendera för testcase skickarpersonen en kort presentation om till Rekryterande chef (RC). De kandidater som dessa önskarska gå vidare kallas in till testcase. Övriga kandidater nejtackas av den som intervjuatkandidaterna så snart efter intervjun som möjligt med en vänlig, tydlig och konstruktivmotivering. INTERVJURA ansvarar för testcasen som har till syfte att utgöra ett urvalsverktyg för Bonliva såväl som attge kandidaterna en inblick i hur arbetet för tjänsten kan se ut. RA håller en kortare introduktionför deltagande kandidater innan testarbetet startar. Under introduktionen får kandidateninformation om upplägget för testcaset, syftet med uppgifterna, samt en genomgång i hur deförväntas utföras. Efter uppgifterna är genomförda hålls en utvärdering med kandidaten där RAoch RCer deltar och stämmer av kandidatens upplevelse av dagen, ställer kompletterande frågoroch svarar på kandidatens frågor om tjänsten. Efter RA och RCer har utvärderattestcaseresultatet tillsammans med intervjun fattas beslut som delges kandidaten så snart sommöjligt. Om beslutet är att gå vidare så är referenstagning nästa steg, annars nejtackaskandidaten i detta skede. TESTCASE
22VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTRA ringer tre referenser och ställer frågor utifrån en standardiserad referensmall anpassadefter kravprofilen för tjänsten. Referenserna ska representeras av nuvarande chef, en tidigarechef och en kollega. Härmed kan kompetensen och erfarenhet kartläggas vidare, såväl kringkunskapsmässiga kvaliteter som sociala förmågor. Referensernas uttalanden kan ävenjämföras med CV:t för att se att alla uppgifter överensstämmer. För en detaljerad beskrivningom process och hantering av referenstagning se nedan under ”Rekryteringsprocessen förexterna tjänster” och underrubrik ”Referenser”. REFERENSTAGNINGKandidaten beställer själv ett belastningsregister som skickas in till Bonliva. Två oberoendeinternt kontrollerar belastningsutdraget. Sekretessen och hanteringen av belastningsregistretär hög. För en detaljerad beskrivning om process och hantering av belastningsregister senedan under ”Rekryteringsprocessen för externa tjänster” och underrubrik”belastningsregister”. BELASTNINGSREGISTERREKRYTERINGSPROCESS FÖR EXTERNA TJÄNSTERBonliva har som vision att alltid ligga i framkant gällande kvalitetssäkring av våra konsulter. Vårauppdragsgivare och alla patienter samt klienter och anhöriga som möter vård- och omsorgspersonalfrån Bonliva skall alltid vara säkra på att få den bästa och mest högkvalitativa vård och omsorg somgår att få. För att vi ska kunna uppnå̊ detta krävs att vi alltid kvalitetssäkrar våra konsulter efterbolagets rutiner och riktlinjer. INFÖR UPPDRAGOfta sker den initiala intervjun per telefon, men önskvärt är att genomföra videointervju eller personligintervju för att verkligen lära känna konsulten. I intervjun tar vi dels reda på konsultens önskemål omarbete, får en kortfattad kompetensbeskrivning från konsulten samt gör en övergripandespråkkontroll. De flesta av våra kunder kräver en språknivå på minst C1-nivå enligt den europeiskastandarden. Misstänker vi att konsulten inte når upp till denna nivå kan det bli aktuellt att ta in intygpå att C1-nivå uppnås. Påbörja relationsbygge Få reda på konsultens kompetensprofil & erfarenhet Få reda på tillgänglighet Få reda på önskat arbetsupplägg/preferenser Få reda på tidigare erfarenhet av bemanningsuppdrag Initial språkkontroll Intervju & språkkontroll
23VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTOBS: Socialstyrelsen har tydliga språkkrav för de som önskar omvandla en utländsk legitimation till ensvensk legitimation. Alla som har en svensk vårdlegitimation ska därför i teorin uppfylla C1-kravet. OBS 2: Vi bemannar även yrken som saknar legitimation. I dessa fall kan det vara mer aktuellt att få inett intyg om uppnådd språknivå. Kontroll görs via Inspektionen för vård och omsorg (IVO) samt registret över legitimerad hälso- ochsjukvårdspersonal (HOSP) enligt uppsatt rutin. När en medarbetare kontrollerar en konsult hos IVO fårhen information om det finns några pågående eller avslutade tillsynsärenden mot konsulten. Via HOSPfår vi information om konsultens yrkeslegitimation och om konsulten innehar specialistbevis. Vidareerhåller vi förskrivarkod för de yrkeskategorier som kräver det. Vi tar också reda på om konsulten hareventuella inskränkningar i sin behörighet. IVO/HOSPHär får vi info om när konsulten blev legitimerad och om den innehar eventuellt specialistbevissamt förskrivarkod (detta steg gäller inte för personal som inte är legitimerad, såsomsocionomer. I detta fall är det istället krav på belastningsregister samt utbildningsbevis). Vi fårockså reda på om konsulten har eventuella inskränkningar i sin behörighet. Förekommerinskränkningar i behörighet ska detta utredas. Samtliga privatpersoner har rätt att anmäla hälso- och sjukvårdspersonal till IVO om deupplever att de har blivit felbehandlade. Även vårdgivare har rätt att anmäla personal. När enmedarbetare kontrollerar en konsult hos IVO får denne information om det finns någrapågående eller avslutade ärenden mot konsulten. Det är extremt viktigt att medarbetaren sökerpå både namn och personnummer, samt att svaret från IVO är sökt på både namn ochpersonnummer eftersom viktig information annars kan utelämnas. När vi kontrollerar en konsult hos IVO får vi information om det finns några pågående elleravslutade ärenden mot konsulten. Om det kommer tillbaka ärenden från IVO för en konsult ärdet viktigt att samtliga handlingar begärs ut och den/dem läses igenom noga. Även om enkonsult har ett eller flera ärenden hos IVO behöver det dock inte betyda att vi inte kansamarbeta med konsulten. Vissa yrkeskategorier tenderar att ha fler ärenden, särskilt därpatientgruppen är särskilt benägna att anmäla konsulten. IVO
24VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTKvalitetsavdelningen granskar och läser igenom alla eventuella IVO-ärenden en konsult har påsig och uppmärksammar eventuella röda trådar: Om det dyker upp något av anmärkningsvärd karaktär i ett IVO-ärende så mailar vibemanningsansvar och lyfter informationen i korta drag. Eventuella GDPR-känsliga detaljerlyfts muntligen.Om ärendet är av sådan karaktär att vi inte anser det lämpligt att jobba med konsult,kopieras OC in i mailet.Om ett ärende har dykt upp under tiden konsulten har jobbat via oss så mailar vibemanningsansvarig och OC kopieras in i mailet.I de fall vi mailar bemanningsansvarig och/eller bemanningsansvarig samt OC, så fäster viäven en kommentar i konsultens profil ”OBS, krävs granskning av IVO-ärenden innankonsult bokas ut”.I övriga fall, som inte berör ovan, skriver vi i det interna ärendet när en konsults IVO samteventuella ärenden finns uppladdade, inget mail skickas.Därefter kan beslut fattas om samarbete med konsulten ska ske eller ej. Vid presentation tillkund är det viktigt att bifoga alla IVO-ärenden och eventuell IVO-anmälan i presentationen tillkund för ett professionellt och transparent förhållningssätt och samarbete. Samtliga konsulter som är legitimerade ska kontrolleras via Inspektionen för vård och omsorg (IVO)samt registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) enligt uppsatt rutin. Konsultersom inte har legitimation (t.ex. socionomer) kan inte kontrolleras via IVO och HOSP, utan via andrakontrollåtgärder nedan, i synnerhet kontroll av belastningsregister. Kontrollerna måste vara gjordainnan konsulten påbörjar uppdraget samt ska uppdateras var 3/6:e månad. HOSPEtt steg i kvalitetssäkringen är en granskning av konsultens CV. I detta steg får vi mer information omoch förståelse för konsultens kompetens och tidigare erfarenheter. Det är viktigt för att vi på bästamöjliga sätt ska kunna matcha konsulten med ett uppdrag där konsultens kompetens verkligenkommer till sin rätt. Exempelvis: Finns det några oförklarliga luckor? Hur ställer konsulten sig till sinareferenser? Vad har konsulten för tidigare arbetslivserfarenheter samt utbildningar? Vilka språk samtjournalsystem behärskar konsulten? Då vi har som krav att vi alltid ska ta nuvarande/senastechefsreferens är det viktigt att CV:t tydligt återger nuvarande/senaste arbetsplats. CV-GRANSKNING
25VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTReferenstagning är en mycket viktig del i kvalitetssäkringen av konsulter då det är vår möjlighet attverkligen lära känna konsulterna och förstå deras kompetens. Det är också ofta ett väldigt tydligt kravsom ställs på oss i avtal. REFERENSERKompetensbeskrivningen är avgörande för att kunna matcha rätt uppdrag. Alla områden har olikakompetensbeskrivningsmallar och det är viktigt att konsulten anger sin kompetens som är baserat påerfarenhet och utbildning, till exempel vilka operationer och maskiner som konsulten behärskar, vanaatt arbeta inom sluten- eller öppenvård etc. Ju bättre kompetensbeskrivning desto bättreförutsättningar att det blir en så bra matchning som möjligt för konsulten och uppdragsgivaren. KOMPETENSBESKRIVNINGEn referenstagning är en viktig del där vi verkligen får lära känna personen och hur den interagerarmed kollegor, patienter och anhöriga. Det möjliggör också att bilda oss en uppfattning om konsultenskompetens och vilka uppdrag som passar för konsulten. T.ex. om det framkommer att konsulten inte ärstresstålig, vilket en akutavdelning på ett stort sjukhus kanske inte föredrar. Då kan en mindre stressigavdelning kan vara perfekt för konsulten. En referenstagning ger oss även möjligheten att kontrolleraom det finns något som skulle göra personen olämplig i yrkesutövning men som inte har kommit IVOtillkänna. För en referenstagning har vi yrkesanpassade referensmallar för att säkerställa att alla frågor ställsoch att så mycket information som möjligt kommer fram i samtalet med referenten. Minst 3 referenserska tas. 2 av referenserna ska vara chefer med personalansvar, varav en nuvarande eller senaste. 1 avreferenserna ska vara en kollega. Samtliga referenser ska gälla konsulten i det yrke som konsulten nuskall arbeta i för oss. T.ex. om konsulten ska arbeta som sjuksköterska ska referenserna vara fråntidigare anställningar som sjuksköterska, inte t.ex. som servitris. Det är verkligen viktigt att vi fårgedigna referenser, som hjälper oss att förstå konsultens kompetens och dennes styrkor ochsvagheter. Allt för att vi ska finna ett så perfekt uppdrag till konsulten som möjligt och rätt konsult tillrätt uppdrag! Om vi uppmärksammar någon svaghet i en referens är det viktigt att särskilt undersökaden hos andra referenser. Inom vissa områden, t.ex. konsulter som arbetar med barn, är det lagkrav att vi kontrollerar dennes belastningsregister. Inom vissa områden såsom psykiatri, är det ofta ett kundkrav att vi kontrollerar detta. Slutligen inom vissa områden, t.ex. där personalen inte är legitimerad såsom socionomer, är det ett bolagskrav att vi kontrollerar belastningsregistret. BELASTNINGSREGISTER
26VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLTVi ansvarar för att våra konsulter inte ska sprida smitta vidare mellan avdelningar ochvårdinrättningar samt att konsulten har ett skydd mot smitta för egen del. Vi kontrollerar dettagenom en hälsodeklaration som fylls i samband med avtalstecknande i Oneflow. Hälsodeklarationska fyllas i inför för varje nytt uppdrag med mål att stävja eventuell smitta från att spridas mellanavdelningar samt att bidra till förebyggande åtgärder av smittspridning och kartläggning videventuell sådan. Vi erbjuder konsulten att åtgärda och komplettera sin hälsodeklaration genomatt exempelvis erbjuda vaccin till den konsult som saknar ett visst sådant. Under hösten 2023ansvarade Kvalitetsavdelningen och IT-avdelningen för ett projekt rörande att effektiveraprocesser kring arbetet med hälsodeklarationer. Syftet är att få flödet mer automatiserat samtsom förberedelser inför nya krav till följd av en ny nationell upphandling som träder i kraft 2024.HÄLSODEKLARATIONObservera att det kan finnas fler kontroller som behöver genomföras beroende på avtalskraveller krav kopplade till en speciell specialitet. Det kan till exempel röra sig om att konsulten måstegenomföra en förnyelse av hjärt- och lungräddning (HLR) årligen eller att den behöver gå enuppdaterad strålskyddsutbildning inom röntgen. Dessa krav kan specificeras i t.ex. avtal,kravspecifikationer eller i andra typer av dokument. ÖVRIGA KONTROLLERDet är oerhört viktigt att vi inte får spara belastningsregistren och inte heller arkivera någoninformation om vad dessa innehöll. Vi har ett internt bolagskrav att samtliga socionomer samt allpersonal som jobbar med barn skall kontrolleras via belastningsregistret. Enligt lagkrav måste vikontrollera konsulter som arbetar inom nedanstående områden: För arbete med barn med funktionsnedsättning (LSS-verksamhet) För arbete med på HVB-hem (familjehem) För arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg Konsulten begär själv ut kontroll av belastningsregister för sig själv. När konsulten tillhandahållitutdraget ska detta skickas eller lämnas in till Bonliva oöppnat. Utdraget granskas av 2 oberoendeinternt anställda på bolaget. Nytt belastningsregister skall i regler begäras ut en gång per år eller omkundavtal kräver det mer ofta. När detta är gjort ska utdraget skickas tillbaka till konsulten. Observeraatt om konsulten inte vill ha tillbaka belastningsregistret måste detta kastas i sekretess-kärl. Ombelastningsregistret innehåller en dom eller information av mildare karaktär ska OC informerasomgående. Detta skulle till exempel kunna vara en trafikförseelse.Om belastningsregistret innehåller en dom eller information av allvarligare karaktär ska OC ochVD/vice VD omedelbart informeras om detta, observera dock att detta måste ske muntligen och ej iskrift. De kommer därefter fatta beslut om huruvida Bonliva kan bemanna ut med konsulten eller ej.Allvarligare karaktär kan till exempel vara brott som rör barn, hot och våld, sexuella ofredande ellervapenbrott. Inför årsskiftet 2023/24 planerar Kvalitetsavdelningen att se över samtligt rutiner kring hanteringen avbelastningsregister för att uppfylla kraven i kommande nationella upphandling.
VÅR KVALITETSSÄKRING ÄR GRUNDEN I ALLT27När konsulten är ute på uppdrag är ett viktigt steg i den löpande kvalitetssäkringen dekontinuerliga uppdragsutvärderingarna som sker både med kund och konsult, under och efteruppdrag. Det är otroligt viktigt att vi får löpande information om hur det går för konsulter ochkunder under ett uppdrag. Utvärderingarna är också ett ypperligt sätt att ”ronda” konsulteroch kunder, precis som en läkare rondar sina patienter. Då finns tillfälle för att säkerställa attallt fortlöper fint under uppdraget, och förhoppningsvis kan du ta reda på ytterligare behovfrån kunden! Uppdragsutvärderingen sker, i likhet med referenstagningen, med en specifikutvärderingsmall för att säkerställa att innehållet blir likvärdigt mellan allauppdragsutvärderingar. En löpande uppdragsutvärdering under uppdrag minskar risken för avvikelser elleravbokningar då vi i ett tidigt skede får veta om det är något som inte fungerar i uppdraget.Det visar även på att vi tar ansvar för de konsulter vi har levererat till kund, samt att vi taransvar gentemot konsulterna som arbetsgivare eller uppdragsgivare. Efter avslutat uppdraggörs en fullständig utvärdering eller referenstagning, beroende på uppdragets omfattning.Samtliga utvärderingar ska ske med ansvarig på plats. Referenstagning och uppdragsutvärdering gör så att Bonlivas kvalitetssäkring är levande, ochständigt lever med konsulten. Det gör att vi alltid är närvarande och följer konsultensutveckling, vilket också bidrar till att vi på ett tidigt stadium kan identifiera eventuellaförändringar i konsultens beteende som skulle kunna bero på t.ex. stress eller ohälsa. För attsäkerställa att referenser och uppdragsutvärderingar fyller sin funktion, samt i linje med vårvision om att ha en kvalitetssäkrings om alltid ligger i framkant, sattes under 2022 nya rutinerupp gällande granskning av dessa. De nya rutinerna innebär att kvalitetsavdelningen utförstickprovsgranskning av utbokade konsulter. Granskningen går ut på att utförakvalitetskontroller för att säkerställa att vi möter såväl interna som externa krav, till exempelmyndighetskontroller och bakgrundskontroller såsom CV och referenstagning. Uppdagas detatt någonting saknas så har bemanningsansvarig och operativ chef ansvarar att se till attdetta åtgärdas inom en månad. UNDER UPPDRAGVi ansvarar för att konsulten får en bra introduktion på arbetsplatsen så att denne fårinformation om arbetsplatsens rutiner och arbetssätt, samt utrymningsvägar och eventuellalarm eller andra säkerhetsrutiner. Självklart är det kunden som genomför den faktiskaintroduktionen på arbetsplatsen, men vi ansvarar för att efter första dagen kontrollera attkonsulten har fått introduktion. INTRODUKTIONUTVÄRDERING
28MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER - GOD HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDEFN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna utgår från den första artikelns bekännande omalla människors lika värde och hur vi ska handla utifrån tanken om gemenskap. Vidare tar artikel 25upp hur ”var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa ochvälbefinnande”. Sett till rätten till hälsa kan den vidare härledas till FN:s konvention om ekonomiska,sociala och kulturella rättigheter artikel 12 som lyfter varje människas rätt till bästa möjliga uppnåeligastandard av fysisk och psykisk hälsa. Vidare tas här upp ansvaret för FN:s medlemsländer att förhindraepidemier och smittspridning samt hur de ska bistå med resurser för medicinsk vård och service imöjligaste mån.2015 gick FN:s medlemsländer, där ibland Sverige, samman och antog Agenda 2030. Det är enåtgärdsplan för människan, planeten och vårt välstånd. Det är en handlingsplan för hållbar utveckling.Agendan syftar till att realisera varje människas rätt till de mänskliga rättigheterna och uppnåjämlikhet. Ingen ska lämnas utanför utan alla ska vara en del av denna långsiktiga plan samt ta del avde 17 globala mål som satts upp för en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling.”Hållbar utveckling definieras av FN som utveckling som tillfredsställer dagens behov utan attäventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.Tillgång till vård och god hälsa är alltså en statuerat grundläggande mänsklig rättighet, och det för attvarje människa i möjligaste mån ska få möjlighet att nå sin fulla potential och i sin tur kunna vara endel av och bidra till samhällets utveckling. Sett till de 17 globala målen innebär mål 3: God hälsa ochvälbefinnande. ”Mål 3 är att säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människorsvälbefinnande i alla åldrar”. Att genom hälso- och sjukvård satsa på människans hälsa sker enåterinvestering i samhället och därmed även dess utveckling. Det innefattar att vårda den yngsta tillen äldsta, och målsättningen är att i större utsträckning bistå med vård för den senare av dessa, därvården tenderar att brista. Uteblivna och bristande stödsystemet och vårdresurser ska reduceras.Delmålen till Mål 3 innefattar även en målsättning gällande att utrota smittspridning och bekämpasjukdomar såsom hepatit. Det handlar också om att förebygga sjukdom och dödsfall av icke-smittsamma sjukdomar samt att främja psykisk hälsa och välbefinnande. Avslutningsvis lyfter delmålför Mål 3 hur hälso- och sjukvård ska göras tillgängligt för alla. Grundläggande hälso- och sjukvård avgod kvalitet ska finnas tillgängligt för varje enskild människa. 95: FN:s allmänna förklaring om MR, art. 16: FN:s allmänna förklaring om MR, art. 257: ICESCR, art. 18: Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations, 2015:39: https://globalportalen.org/amnen/agenda-2030 240314, kl 15.2810:1https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/agenda-2030-mal-3-halsa-och-valbefinnande/, 240314, kl 15.3311: Agenda 2030, mål 310567811
29MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER – GOD HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDETILLSAMMANS FÖR ETT BÄTTRE LIV”Tillsammans för ett bättre liv” är de slagord som Bonliva varje dag kämpar för. Sedan 2011 drivsbemanningsföretaget för att bidra till en jämlik välfärd och för ett bättre liv inom vård och omsorg iSverige och Norge. Vår vision är att alla ska ha rätt till god sjukvård oavsett var man bor i landet. Utande resurser som arbetar tillsammans med oss hade patienter i glesbygden inte fått den vård de har rätttill, och inte heller patienter på överfulla sjukhus i storstäderna. Vården skulle bli än mindre jämlik,risken för vårdskador skulle kunna öka och vårdplatserna skulle sannolikt minska. Överbelastningenkan riskera bli ohållbar och bristen på rätt resurser hade förmodligen tvingat vårdplatser att stängasoch fått personal att söka annat arbete.Det är här Bonliva kommer in med ambitionen att skapa ett komplement till den gemensamma vårdenoch omsorgen. Det finns en målsättning om att ingen arbetsplats ska sakna den kompetens som ärnödvändig för att arbetet ska kunna fullföljas. Varken vårdgivare eller vårdmottagare ska behövakänna sig otrygg till följd av bristande resurser och lång väntan. Den förbättringsglädje som Bonlivavärnar om leder till bemanning med kvalificerade och engagerade vård- och omsorgskonsulter. Dessaarbetar dagligen med områden som rör vård och förbättring av såväl fysisk som mental hälsa. Vi lovaratt arbeta för det bättre livet – för våra medarbetare, för alla vård- och omsorgskonsulter och vård-och omsorgsgivare men framförallt för alla som lever och någon gång kommer behöva vård elleromsorg – oavsett vart i världen du befinner dig. 12: https://bonliva.se/om-bonliva/ 240314, kl 15.3512SAMMANFATTNINGAv ovan kan dras slutsatsen att Bonliva från starten 2011 haft en målsättning om likarättigheter för alla. Målen handlar delvis om en jämlik tillgång till rättigheter, såsom till vård,men Bonliva ämnar ta målsättningen även till en nivå om kvalitet. Det ska inte bara utförasutan det ska utföras med kvalitet. Bonliva jobbar varje dag för varje människa ska åtnjutarätten till kvalificerad och jämlik hälsa. Det speglar flera internationella konventioners artiklaroch likaså Agenda 2030. Det går exempelvis att dra en rak parallell från Bonlivas målsättningom att bidra till jämlik välfärd och ett bättre liv inom vård och omsorg till Agenda 2030, Mål 3vilket lyfter säkerställandet av att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människorsvälbefinnande i alla åldrar. Det är genom arbetet med den långsiktiga, kontinuerliga och kvalificerade bemanningen inomvård och omsorg som Bonliva bidrar till Mål 3 i Agenda 2030 och dess målsättningen om attåterinvestera i samhället. Vårdpersonal får bättre arbetsmöjligheter och arbetsmiljö likväl somatt patientsäkerheten blir högre, vilket höjer standarden på vården och möjliggör åtnjutandetav denna.
3OM BONLIVABonliva är en av Sveriges ledande bemanningsaktörer inom vård och omsorg. Vi förser sjukhus,vårdcentraler, sociala inrättningar och kommuner med nischad specialistkompetens inomkategorierna; läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, medicinska sekreterare, socionomer, psykologersamt arbets- och fysioterapeuter. Sedan starten 2011 har Bonliva utvecklats organiskt för att kunnamatcha det ökade behovet av resursinsatser inom vård och omsorg, och flera gånger blivit nomineradetill DI Gasellföretag som ett av landets snabbaste växande företag. Tack vare stort engagemang ochhårt arbete har det gett oss möjlighet att målmedvetet arbetar mot vår ambition att förbättra nordisksjukvård genom en ökad tillgänglighet i form av återkommande och högkvalificerade bemannings- ochrekryteringslösningar. 2023 var vi 194 internt anställda och över 8200 vårdkonsulter har arbetat föross sedan starten, i takt med att behovet av resursinsatser inom vård och omsorg ökat. VÅR KÄRNVERKSAMHET2023 består Bonliva AB av två kontor, ett huvudkontor i Stockholm och ett lokalt kontor i Gävle.Kärnverksamheten är indelad i flera områden utefter yrkeskategori. Vi har även två dotterbolag,Bonliva AS och Bonliva Care. Bonliva AS inriktar sig på vård- och omsorgsbemanning i Norgeoch Bonliva Care har som inriktning att vara vårdgivare och utföra neuropsykiatriskautredningar, samt utföra medicinsk testtagning.Sjuksköterskebemanning; Kommun, primärvård, medicin, anestesi, IVA, operation, barn, neonatal, psykiatri och radiologi. Läkarbemanning; Kommun, primärvård, medicin, anestesi, IVA, operation, barn, neonatal, psykiatri och radiologi. Utöver det bemannar vi med psykologer, socionomer, medicinska sekreterare, fysio- och arbetsterapeuter och undersköterskor.Vi började vår resa i Sverige, men har sedan 2016 även bemannat undersköterskor, medicinstudenter, socialarbetare, förskoleassistenter för förskola samt sjuksköterskor och läkare till Norge. Sedan 2019 är Norge-avdelningen en egen verksamhet, Bonliva AS.Vi har valt att arbeta nischat med hög kontinuitet för de olika specialiteterna för att säkerställa hög närvaro på marknaden och leveranssäkerhet samt goda kunskaper om de olika specialistområdena.
30 I och med att Bonliva bemannar över hela Sverige, och även i Norge, oavsett stor eller litenpopulation där vård och omsorg ska bedrivas, möjliggör Bonliva att fler patienter får tillgång tillvård och kan åtnjuta sin rätt till fysisk och psykisk hälsa. Det gäller såväl nyfödda till äldre. Genom att arbeta inom vårdområden såsom förlossning, kärlkirurgi och geriatrik samt inomsocialtjänsten bidrar Bonliva till att människor, vem vårdmottagaren än är och vart hen änbefinner sig, kan åtnjuta sin rätt till hälsa och vård. Likaså bidrar vi till att förebyggandeinsatser för att förhindra sjukdom och dödsfall av icke smittsamma sjukdomar genom attexempelvis bemanna upp på den vårdinsats där den livsviktiga kardiologen kanske annarsuteblivit på grund av arbetsomständigheter. Sett till ansvaret om att främja psykisk hälsa ochvälbefinnande kan exempelvis bemanningspyskologers arbete med unga barn förmodas görastora skillnad för dennes liv i stunden och framtiden såväl för samhället framöver. Att erbjudafysisk och psykisk vård i stunden är att återinvestera i person och samhälle framöver förvälmående och hållbar utveckling. Detta kan kopplas till internationella mål om hur var och enhar rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande.Likväl till mål om främjad fysisk och psykisk hälsa, ökad livslängd och tillgång till hälso- ochsjukvård av hög kvalitet. Kontinuerlig bemanning med långsiktiga samarbeten banar vägen för hållbar vård för såvälgivare som mottagare, både inom vård och omsorg. Sett till den hållbara vården ska även lyftasatt vi aktivt jobbat med hälsodeklarationer för att bidra till information om smittspridning ochförebyggande mot detta. Därmed tas ansvaret om att förebygga hälsohot och smittspridningsom dagens globalisering medför. Det kan vidare konstateras att Bonliva genom en noggrannkvalitetssäkring, där såväl kompetens som sociala förmågor vägs in, bidrar till vård och omsorgmed högkvalificerade konsulter. Likaså att det varje dag arbetas med att uppfylla de globalamålen, mål 3, om kvalificerad hälso- och sjukvård för alla.Agenda 2030 kan minst sagt sägas ha höga ambitioner och en tydlig vision om förbättring,bland annat gällande förbättrad och hållbar hälsa. Det är en liknande driven inställning ochambition som Bonliva haft och har i sin bolagskultur. Att starta med en lungläkare ibemanningen till att ha haft över 8200 vårdkonsulter jobbandes för oss innebär ett driv ochengagemang utöver det vanliga. En målsättning om ett bättre liv innebär inte gränser utan drivoch möjligheter enligt Bonliva.
08-515 13 400INFO@BONLIVA.SEBONLIVA.SEST ERIKSGATAN 117113 43 STOCKHOLMBONLIVA I KORTHET233482601075Antal verksamheter vikompetensförsörjtsedan 2011Antal konsulter somarbetet för Bonlivasedan 2011Snittantal konsultersom arbetar för oss pervecka<25 år46 1531,45 %26-35 år74 3254,64 %36-45 år12 810,31 %>46 år7 03,6 %
4AFFÄRSIDÉBonliva erbjuder vårdgivare inom offentlig och privat sektor samt socialtjänsten bemanningslösningarmed återkommande vård- och omsorgspersonal med fokus på kontinuitet och kvalité. Vi jobbar nischati team för att säkerställa en hög närvaro på marknaden som leder till hög leveranssäkerhet ikombination med mycket goda kunskaper inom varje område. VISIONBonlivas vision är att alla har rätt till en jämlik vård och omsorg, oavsett vem du är och var ilandet du bor. Bonliva står också för den goda kraften, och för ett bättre liv både för ossmedarbetare samt för alla våra konsulter, uppdragsgivare, patienter och klienter samt anhöriga. MISSIONVår mission bygger på att vi vill få fler vård- och omsorgspersonal att stanna kvar i yrket. POSITIONVår position på marknaden är branschens förbättrare, då vi ständigt vill förbättra vård ochomsorg och bidra till ett bättre liv. Vi är oerhört stolta över att jobba med detta tillsammans, varjedag! Sedan vår start har vi arbetat efter en värdegrund och sammanfattar våra utmärkande egenskapersom bolag. En värdegrund syftar till att hålla ihop oss i allt vi gör och hjälper oss att hålla kvalité i allt vigör. Värdegrunden ingår i ett företags varumärke och berättar om vad vi vill stå för nu och i framtiden.Helt enkelt vilka grundläggande värden vi vill förknippas med. Vi bryr oss om och värnar om långsiktiga relationer i vår omvärld. Detta gör vi med passion,engagemang, omsorg och personligt omhändertagande. OmtänksamVi bryr oss om och värnar om långsiktiga relationer i vår omvärld. Vi ser lösningar, inte hinder och problem. Vi är flexibla och har hög servicegrad samt anpassar våralösningar utefter våra målgruppers behov.LösningsorienteradVi ser lösningar, inte hinder och problem. Vi tar ansvar för kvalitativa insatser, hög tillgänglighet och skapar förtroende genom att ageraprofessionellt, kvalitetsmedvetet och noggrant. AnsvarsfullVi tar ansvar för kvalitativa insatser, Vi förbereder oss för att göra skillnad. Varje arbetsinsats är genomtänkt vilket bidrar till att vi kan ageratryggt och leverera hög kvalité i det vi gör. FörbereddVi förbereder oss för att göra skillnad. OM BONLIVAVÅRA VÄRDEGRUNDER
5HÅLLBARHET FÖR BONLIVABonliva står för den goda kraften och för en mer jämlik vård och omsorg. Vi jobbar varje dag för att allaska ha rätt till en jämlik vård och omsorg, samt för att förbättra allas levnadssituation. Det ger sigbland annat uttryck i att alla patienter, klienter och anhöriga ska känna sig trygga i att de alltid skakunna få den vård och omsorg de behöver, i rätt tid, oavsett var de bor eller vilka de är. Vi vill bidra tillett bättre liv för alla de fantastiska vårdhjältar som kämpar varje dag med bland annat högarbetsbelastning, tuffa beslut, låg ersättning och stort personligt ansvar. Vi vill kunna erbjuda alladessa hjältar ett bättre liv, med mer flexibilitet över att styra över sin egen vardag och rätt ersättningför det fantastiska arbete de gör.För att vi ska uppnå allt detta, och fortsätta kunna göra det, gäller det dock att vi tänker långsiktigtoch hållbart. Vi jobbar därför dedikerat med vårt hållbarhetsarbete, varje dag, för att vi nu och en långtid framöver ska fortsätta kunna kämpa på det vi tror på – för bättre liv! Vi på Bonliva har identifierat att de absolut viktigaste delarna för oss att belysa i denna hållbarhetsrapport är nedanstående: Miljö och klimat Sociala förhållanden och personal Kvalité i våra leveranser Mänskliga rättigheter OM BONLIVA
6MILJÖ OCH KLIMATMILJÖLEDNINGSSYSTEMUnder 2023 analyserade vi vårt miljöledningssystem vilket resulterade i att Bonliva AB är certifierat förISO 14001. Certifieringen gäller hela vår verksamhet i Sverige och är ett kvitto på att vi är enmiljömedveten organisation med god kontroll över våra processer och rutiner.VÅR MILJÖPOLICYVi jobbar ständigt för att utvärdera och analysera för att sedan förbättra vårt miljöarbete ochminimera vår miljöpåverkan. På Bonliva vill vi att våra dagliga sysslor skall föregås av ett naturligtoch ständigt prövande mot dess påverkan på miljön. Den miljöpolicy som beskrivs nedan ärantagen av ledningen. Om avvikelse inträffar rapporteras det till närmaste, operativa chef somsedan tar det vidare till VD. Om avvikelsen leder till behov av snabb åtgärd och eventuellaförändringar i rutiner eller liknande tas det upp av ledningen under något av våra vecko- ellermånadsvisa informationsmöten.INTERNT - KONTORETInternt på kontoret har vi en policy kring att skriva ut så få papper som möjligt, och sker ändå felaktigautskrifter samlas dessa upp för pappersåtervinning. För att undgå att något papper slängs ihushållssoporna finns det stora återvinningskärl. För återvinning av sekretess använder vi oss avsekretess-kärl Office Recycling. För kontorsmaterial så som papper, och mycket annat, använder sigBonliva av All Office samt Office Depot, båda certifierade enligt ISO 14001:2015.Vi återvinner glas, metall, plast, batterier och ljuskällor samt papper och kartong för att i störstamöjliga mån minimera miljöpåverkan. Kärl för detta finns placerade i köket. Vi sorterar även matavfalloch för det finns kärl i båda köken på kontoret. Samtliga anställda är informerade om hur och var deskall återvinna. Vidare har vi pantinsamling i köket, allt för att undvika att det felaktigt slängs ihushållssoporna. Bonliva har avtal med en helhetslösning med företaget Happy Boss. Med dessa har vi ensamarbetslösning kring leverans av frukt, kaffe, vatten, växtvård och brandskydd. De är kvalitets- ochmiljöcertifierade enligt ISO 14001 och 9001. De arbetar aktivt med miljömässig hållbarhet och harmiljömärkta produkter i fokus. Vid inköp av mat till bolagsluncher används ofta restaurang i sammahuvudbyggnad, vilket minskar onödig transport, och vid leverans av andra livsmedel används imöjligaste mån lokala leverantörer. Vi använder oss exempelvis av två bagerier på samma gata somvårt huvudkontor.
Något som vi finner att vi kan göra stor skillnad genom är, att tänka till gällande de resor vi bokar tillvåra konsulter. Vi ser till att årligen se över och eventuellt uppdatera rutin kring såväl generella somspecifika boende- och reseprocesser. För oss är det viktigt att vi väljer sätt att resa som är så skonsamma för miljön som möjligt då vårakonsulter reser mycket. Fördelaktigt är att finna ett uppdrag där konsulten inte behöver genomföralånga resor, men detta är inte alltid genomförbart och då är det viktigt att välja resealternativ medomtanke. Vi väljer därför tåg, buss eller båt som första alternativ eftersom vi finner dessa som effektivaoch miljövänliga. Flyg försöker vi undvika i största möjliga mån då vi inte finner detta resealternativförsvarbart i förhållande till miljöpåverkan. Dock krävs ibland flygresor för våra konsulter, då vibemannar på svårtillgängliga platser, med dålig kompletterande infrastruktur och vi kommer därförinte helt förbjuda flygresor. Dock vill vi att de flygresor som krävs ska vara direkt nödvändiga sådana,och inte slentrianmässigt. 7Kartläggningen uppvisar hittills att 47 av 133 av våra leverantörer är miljöcertifierade, samt 25 av dessaär certifierade inom kvalitet. Utöver detta har flertalet av våra leverantörer stort miljö- ochkvalitetsfokus. Ansvariga personer för inköp fortsätter arbetet med att ständigt förbättras och hittaalternativa leverantörer som uppfyller dessa krav, i arbetet mot att ha 70 % miljöcertifieradeleverantörer. Kartläggning av vilka leverantörer som är kvalitetscertifierade sker årligen i och med ISO-certifiering. Om någon uppmärksammar en miljöavvikelse rapporteras denna till närmaste chef som ansvarar föranalys och eventuella åtgärder som skall vidtagas. Inträffade avvikelser sammanställes av ansvarigperson för miljöfrågor på företaget. Om något i ledningssystemet behöver revideras eller läggas tillsker det efter beslut av den som är ansvarig för miljöfrågor och uppdatering av ledningssystem. EXTERNTVi har ett utvecklat CRM-system för att kunna registrera och sortera miljöcertifieratboendealternativ. På så vis kan vi i ytterligare mån presentera miljövänligaboendealternativ för våra konsulter som ska ut i landet och jobba. Vår målsättninggenerellt är att enbart skapa samarbeten med företag kring resor och boende medmiljövänliga alternativ och certifikat. De större hotellkedjorna har till exempelvismiljöcertifieringar och aktiva miljöarbeten. Bonliva kan på så vis del bidra hållbart och kan på samma gång, via CRM-systemet, få en tydligare statistik och information kring hur många resor och boenden vi bokar samt vilka typer av resor och boenden dessa är. Vi öppnar även upp för att arbetssätt från både små och stora företag i Sverige för att inspireras, lära samt utbyta tankar kring hur vi kan bidra till hållbar utveckling, resa och boende.MILJÖ OCH KLIMAT
8Vi försöker också, i största möjliga mån, välja möten med kunder, konsulter och andra intressentergenom Skype eller liknande teknisk lösning för att minimera antalet resor även för intern personal. I defall resande anses nödvändigt jobbar vi med ”effektiva resor”, där resplan ska lämnas in till ansvarigchef inför en resa, för att säkerställa att vi maximerar resan i form av så många besök som möjligt medkonsulter, kunder och intressenter i den regionen, för att varje resväg ska behöva resas så sällan sommöjligt.ÖVRIGTFör oss är det viktigt att samtliga i organisationen funderar över hur vi kan utvecklas och bli mermiljövänliga, och vi frågar därför löpande efter kommentarer och idéer kring detta. Vi har möten varjemåndag som fungerar som forum för bland annat dessa idéer. Vi har ett stort internt engagemang förjust miljömedvetenhet vilket leder till att vi ständigt får nya idéer att arbeta efter. Det leder till att vårtmiljöarbete aldrig står stilla utan ständigt utvecklas. Vi är också stolta över att ha valt kontor hos en fastighetsägare, Humlegården, som själva jobbarmycket med hållbarhet, och jobbar mot att ha just hållbara fastigheter genom en hållbarleverantörskedja. Det genomförs en riskklassificering av leverantörer av nya leverantörer och undersamarbetet görs uppföljningar inom områden såsom arbetsrätt och miljö. Humlegårdens långsiktigamål är att bli klimatneutrala till 2045, samt att minska energianvändningen med 32 % till 2030. Det årliga målet för fastigheten är att minska förbrukningen av fastighetsel, fjärrkyla, vatten och avfallmed 1 procent graddagskorrigerad fjärrvärme med 2 procent. 121: https://humlegarden.se/om-humlegarden-fastigheter/hallbarhet/, 240321 kl 07.492: https://humlegarden.se/om-humlegarden-fastigheter/hallbarhet/strategi-och-mal/, 240321 kl.07.55MILJÖ OCH KLIMAT
9Det är viktigt för oss att kontrollera hur vårt miljöarbete fortskrider och det är därför en aktuell punktinför våra två årliga konferenser som hålls med samtliga i företaget. Under dessa konferenser tas detbland annat upp hur vårt miljöarbete fortgår. Det kan bland annat vara utvärderingar av nya implementeringar för förbättring av miljöarbetet eller såkan ledningen informera om nya riktlinjer eller regler kring miljöarbetet. Det kan även handla omförändringar utifrån inrapporterade avvikelser. I samband med denna genomgång säkerställer vi ävenatt vår miljöpolicy blir känd bland personalen. Våra miljömål är att ständigt minska vår miljöpåverkan på olika sätt, genom att alltid välja det mestmiljövänliga resealternativet, att alltid välja de mest miljövänliga alternativen vid inköp avkontorsmaterial samt att utveckla vår interna sophantering. Vi arbetar löpande kring våra miljömål ochlämnar utrymme i verksamheten för eventuella diskussioner. Vid eventuella avvikelser är det VD som är ansvarig för att dessa behandlas, korrigeras och förebyggs.Vi har väletablerade rutiner för avvikelsehantering i företaget, och även avvikelser från rutineravseende det systematiska miljöarbetet behandlas på samma sätt. Vi är ISO-certifierade enligt ISO9001:2015, gällande kvalitetsarbete, så vi är välinsatta i hur vi ska hantera detta, samt hur det skahanteras för att uppfylla standardens krav. Rutinerna för miljöarbetet sågs över senast våren 2023. Ansvarig person för miljöfrågor och uppdatering av ledningssystem samt att rutiner för att säkerställaatt alla lagar och föreskrifter som berör verksamheten efterlevs: Ted Bergman, VD. MILJÖ OCH KLIMAT