Bonliva!Dokumentnamn: Kvalitetspolicy Bonliva Care Dokumentnummer: 1 Sida 1 av 2 Process -Kvalitetsledningssystem styrdokument !Upprättad Ted$Bergman!Granskad Benedicte$Good,$Nicole$Kuba,$Hanna$Åkermark!Godkänd Ted$Bergman!Datum/Utgåva 2023-04-05/03 KVALITETSPOLICY Bonliva Care har en dokumenterad kvalitetspolicy som finns tillgänglig och publicerad för samtliga anställda samt övriga intressenter. Bonliva Cares kvalitetsledningssystem uppdateras och utvärderas löpande för att ständigt förbättras och uppnå ställda standarder och krav enligt ISO 9001:2015, samt krav från våra intressenter. I syfte att bidra till en mer jämlik och patientsäker vård, jobbar vi även med att ständigt förbättra vår patientnöjdhet och kvalitén på utfört arbete, vilket sker genom nära dialog med våra patienter och anhöriga, där vi dels samlar in information om deras uppfattning av oss som vårdgivare och den tillhandahållna vården, utför regelbundna egenkontroller samt ett kontinuerligt arbete med förbättrande åtgärder. Därtill läggs stor vikt vid all personals medverkan i kvalitetsarbetet. Vi följer och tillämpar adekvat lagstiftning, bindande samt övriga krav som ställs på vår verksamhet. Kvalitetsledningssystemet omfattar hela Bonliva Cares verksamhet, vilket innefattar vårdgivarverksamhet i form av neuropsykiatriskt utredningsarbete för att fastställa eller utesluta diagnoser så som ADHD och autism, samt medicinsk och psykologisk behandling. Kvalitetsledningssystemet kommer också, när det blir aktuellt, omfatta ytterligare framtida områden inom vårdgivarverksamheten. KVALITETSMÅL Målet med verksamheten är att patienterna ska få uppleva en vård som är individuellt anpassad efter deras behov och förutsättningar, oavsett var i landet de bor. Bonliva Care strävar efter att ingen ska behöva vänta länge på att rätt vårdinsatser sätts in. Vården som erbjuds är patientfokuserad, patientsäker, informationssäker, kunskapsbaserad och ändamålsenlig. Ett av våra kvalitetsmål är att uppnå 4/5 i patientnöjdhet. Patientnöjdheten kontrolleras genom enkäter som delges till patient/vårdnadshavare efter avslutad vårdinsats. En ytterligare målsättning för att upprätthålla hög kvalité i vårt arbete är att ingen patient ska stå på väntelista i mer än två veckor, annat än om goda skäl föreligger (t ex. bortrest, föda barn eller dylikt). Nyinkomna remisser följs upp månatligen varpå eventuell eventuella avvikelser från denna tidsram hanteras omgående. Slutligen arbetar vi mot att upprätthålla en hög konsult-och kundnöjdhet, varav konsult-och kundenkäter skickas ut årligen. Målsättningen innefattar att uppnå ett högre resultat än vid förra årets mätningar avseende kund-och konsultnöjdhet.
Bonliva!Dokumentnamn: Kvalitetspolicy Bonliva Care Dokumentnummer: 1 Sida 2 av 2 Process -Kvalitetsledningssystem styrdokument !Upprättad Ted$Bergman!Granskad Benedicte$Good,$Nicole$Kuba,$Hanna$Åkermark!Godkänd Ted$Bergman!Datum/Utgåva 2023-04-05/03 KVALITETSKRAV Vi har som standard att alltid ställa högre krav på vårt kvalitetsarbete och vår kvalitetssäkring än vad som är branschstandard, så att våra intressenter alltid kan lita på att vår kvalitetssäkring håller en hög nivå. Vi har en kvalitetsavdelning som genomför merparten av kvalitetssäkringen för att säkerställa kvalité och erfarenhet på vår personal, genom att löpande granska och kontrollera att all kvalitetssäkring uppfyller både interna och externa krav. Vår personal har, utöver lång erfarenhet inom verksamhetens båda vårdområden, en mycket god kännedom om hur evidensbaserade vårdinsatser bedrivs. Vi arbetar så gott som dagligen med förbättring av de interna arbetsprocesserna för att säkerställa en etisk och kunskapsbaserad vård som tar hänsyn till externa krav från patienter, andra vårdgivare och myndigheter. I verksamhetens digitala kanaler uppmanas kliniker och administrativ personal att komma med förbättrande förslag på identifierade problem/brister, och då problemet åtgärdats återkopplas resultatet i samma kanaler. Även patienters, vårdnadshavares och anhörigas delaktighet i vården värderas högt inom Bonliva Care. Detta sker genom att ständigt anpassa vården efter patientens behov, förutsättningar och mognadsnivå, samt genom att de intervjuer och skattningar som riktas mot såväl patienter som vårdnadshavare och andra anhöriga. SAMMANFATTNING ÖVER KVALITETSPOLICYN • Vi följer bindande krav inom området • Vi arbetar för att uppnå en mer jämlik och tillgänglig sjukvård • Vi arbetar för att tillhandahålla en patientsäker vård av hög kvalité • Vi arbetar för att alltid uppnå patienters och övriga intressenters krav och förväntningar • Vi arbetar för att ständigt förbättras • Vi värderar och arbetar för patienters, vårdnadshavares och anhörigas delaktighet i vården • Vi arbetar för att vårt kvalitetsarbete alltid ska vara i framkant